I POSTANOWIENIA OGÓLNE
§ 1
Rada Niepełnosprawnych Studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim działa na podstawie Ustawy z dnia 27 lipca 2005 r. Prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. Nr 164, poz. 1365) oraz niniejszego statutu. Jest organizacją studencką noszącą nazwę „Rada Niepełnosprawnych Studentów Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim”, zwana dalej Radą.
§ 2
Siedzibą Rady jest Państwowa Wyższa Szkoła Zawodowa w Gorzowie Wielkopolskim, ul. Teatralna 25,
§ 3
Działalność Rady opiera się na bezinteresownej aktywności jego członków.
II CELE I ZADANIA RADY
§ 4
Celem działalności Rady Niepełnosprawnych Studentów jest reprezentowanie interesów studentów niepełnosprawnych, wyrównywanie szans i pomoc osobom niepełnosprawnym studiującym w Państwowej Wyższej Szkole Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim, poprzez prowadzenie działań z zakresu rehabilitacji integracji, społecznej i działalności informacyjnej.
§ 5
Do zadań Rady Niepełnosprawnych Studentów należy:
1. działanie na rzecz rozwoju studenckiego ruchu integracyjnego, poprzez organizowanie, wspieranie i propagowanie osób niepełnosprawnych,
2. organizowanie spotkań, zebrań, seminariów o charakterze naukowo – dydaktycznym oraz warsztatowym,
3. współpraca z: organami władz PWSZ, kołami naukowymi, organizacjami i instytucjami działającymi na rzecz edukacji, opieki, wychowania i pomocy osobom jej potrzebującym, rodzinami dzieci specjalnej troski, zrzeszeniami i organizacjami studentów niepełnosprawnych na innych uczelniach,
4. inspirowanie i pomoc w rozwiązywaniu problemów studentów niepełnosprawnych i upowszechnianie wiedzy o nich,
5. zbieranie przepisów i norm prawnych dotyczących osób niepełnosprawnych, obowiązujących w Polsce i Unii Europejskiej.
§ 6
Swoje zadania Rada realizuje przede wszystkim poprzez:
- usuwanie barier mentalnych, współpracując tym zakresie z Pełnomocnikiem ds. Niepełnosprawnych Studentów, organami władz PWSZ oraz innymi organami i instytucjami zajmującymi się problematyką osób niepełnosprawnych,
- stały kontakt z niepełnosprawnymi studentami oraz opiekę nad potrzebującymi studentami niepełnosprawnymi,
- zgłaszanie do Parlamentu Studenckiego PWSZ wniosków uwzględniających potrzeby osób niepełnosprawnych,
- działania naukowe (podejmowanie badań empirycznych, organizowanie odczytów, szkoleń, dyskusji, zebrań, konferencji, seminariów, sesji naukowych, spotkań z ciekawymi ludźmi),
- organizowanie wyjazdów, wyjść (kontakt z osobami niepełnosprawnymi, chorymi, potrzebującymi pomocy),
- organizowanie imprez o charakterze integracyjnym,
- współorganizowanie z uczelniami obozów integracyjnych dla niepełnosprawnych studentów,
- zachęcanie do podejmowania studiów osób niepełnosprawnych przez kontakty osobiste, wyjazdy członka i/lub przedstawiciela Rady do ośrodków szkolno – wychowawczych, szkół średnich integracyjnych; kontakt korespondencyjny z placówkami, w których kształcą się osoby niepełnosprawne,
- prowadzenie działalności informacyjnej w zakresie publikacji specjalistycznych, propagowania doświadczeń Rady, opracowań własnych,
III PRAWA I OBOWIĄZKI CZŁONKÓW RADY
§ 7
Członkami Rady mogą zostać studenci studiów dziennych, zaocznych i wieczorowych.
§ 8
Przyjęcie do Rady następuje w formie uchwały, po złożeniu przez kandydata pisemnej deklaracji i zaakceptowaniu przez Zarząd Rady.
§ 9
Walne Zgromadzenie członków i Zarządu może nadać honorowe członkostwo
Rady: studentowi lub pracownikowi naukowemu.
§ 10
Wniosek w sprawie członkostwa honorowego może złożyć każdy członek Rady. Godność członka honorowego nadaje Walne Zgromadzenie członków Rady.
§ 11
Honorowi członkowie nie posiadają praw wyborczych.
§ 12
Członek zwyczajny Rady ma prawo:
- brać udział w działalności Rady,
- uczestniczyć w Walnym Zgromadzeniu członków Rady, posiadając czynne i bierne prawo wyborcze,
- korzystać z praw wynikających ze Statutu oraz określonych w uchwałach Zarządu,
- uzyskiwać informacje na temat działalności Zarządu,
- poddać wniosek pod głosowanie członków.
§ 13
Członkowie Rady mają obowiązek:
- uczestniczyć w działalności Rady,
- przestrzegać i realizować Statut oraz uchwały i zarządzenia władz Rady,
- dbać o wysoki poziom naukowo-badawczy podejmowanych działań,
- przestrzegać norm etyki i zdrowego rozsądku.
§ 14
Utrata praw członkowskich następuje przez:
- wystąpienie z Rady na podstawie pisemnego oświadczenia,
- wykreślenie uchwałą Zarządu Rady (od takiej uchwały przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia),
- wykluczenie uchwałą Zarządu Rady (członkowi przysługuje odwołanie do Walnego Zgromadzenia),
- ukończenie studiów, lub ich przerwanie
- podjęcie uchwały w tej sprawie przez Walne Zgromadzenie.
IV ORGANY RADY
§ 15
Organami Rady są:
- Walne Zgromadzenie Członków Rady,
- Zarząd Rady.
§ 16
Najwyższą władzą Rady jest Walne Zgromadzenie Członków
- Walne Zgromadzenie Członków wybiera Zarząd Rady,
- Walne Zgromadzenie Członków może być zwyczajne lub nadzwyczajne.
§ 17
Zwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje Zarząd Rady, nie rzadziej niż raz w roku kalendarzowym. O terminie, miejscu i porządku obrad Zarząd Rady zawiadamia członków na dwa tygodnie przed terminem rozpoczęcia obrad.
§ 18
Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Członków zwołuje minimum 2 zwyczajnych członków Rady i obraduje wyłącznie nad sprawami, dla których zostało zwołane.
§ 19
Walne Zgromadzenie zwoływane jest przez Zarząd:
- z własnej inicjatywy,
- na pisemny wniosek 1/3 liczby członków Rady.
§ 20
W Walnym Zgromadzeniu Rady mogą uczestniczyć członkowie Rady oraz członkowie Zarządu Rady.
§ 21
W Nadzwyczajnym Walnym Zgromadzeniu uczestniczą wszyscy członkowie Rady, członkowie Zarządu Rady oraz zaproszeni goście.
§ 22
Do kompetencji Walnego Zgromadzenia członków Rady należy:
- ustalenie głównych kierunków działania Rady,
- wybór i odwołanie członków Zarządu Rady,
- udzielenie absolutorium ustępującemu Zarządowi Rady,
- rozpatrywanie i zatwierdzanie sprawozdań Zarządu Rady,
- uchwalanie zmian Statutu Rady,
- podjęcie uchwały o rozwiązaniu Rady,
- podejmowanie uchwał w sprawach istotnych dla Rady.
§ 23
Wszystkie uchwały Walnego Zgromadzenia zapadają zwykłą większością głosów, przy obecności nie mniej niż 1/2 członków Rady. W przypadku równej ilości głosów rozstrzyga głos Przewodniczącego.
§ 24
Wyboru zarządu Rady dokonuje się na Walnym Zgromadzeniu zwołanym przez ustępujący Zarząd, w wyborach tajnych.
§ 25
Kadencja Zarządu rady trwa dwa lata od daty wyboru.
§ 26
Zarząd Rady składa się z 3 do 7 członków wybranych przez Walne Zgromadzenie i jest organem wykonawczym Rady. Liczba członków Zarządu jest nieparzysta. Przewodniczącego Zarządu Rady i Wiceprzewodniczącego Zarządu Rady powołuje i odwołuje Walne Zgromadzenie, a Przewodniczący z grona Zarządu wybiera Sekretarza. Funkcje Przewodniczącego, Wiceprzewodniczącego i Sekretarza mogą być pełnione jedynie przez osoby wybrane do Zarządu Rady na Walnym Zgromadzeniu Członków. W razie zmniejszenia się składu Zarządu Rady, w czasie trwania kadencji, uzupełnienie jego składu może nastąpić w drodze kooptacji lub w drodze głosowania. W tym trybie można powołać nie więcej niż połowę Zarządu Rady.
§ 27
Zarząd składa się z:
- Przewodniczącego,
- Wiceprzewodniczącego,
- Sekretarza.
§ 28
Do kompetencji Zarządu należy:
- reprezentowanie Rady na zewnątrz i działanie w jego imieniu,
- kierowanie działalnością Rady zgodnie z postanowieniami Statutu i uchwałami Walnego Zgromadzenia,
- składanie sprawozdań z działalności Walnemu Zgromadzeniu oraz rocznego sprawozdania z działalności Rady.
§ 29
Podział kompetencji i zakres obowiązków wśród członków Zarządu następuje na drodze ustaleń wewnętrznych.
§ 30
Opiekunem Rady może być pracownik naukowo-dydaktyczny PWSZ rekomendowany przez Rektora, Prorektora ds. Studenckich lub Pełnomocnika ds. Niepełnosprawnych Studentów.
§ 31
Do kompetencji opiekuna Rady należy:
- zatwierdzanie tematów badawczych podejmowanych przez Radę oraz merytoryczna pomoc w ich realizacji,
- zatwierdzanie planów pracy sekcji Rady,
- pomoc w organizacji wolontariatu,
- rozstrzyganie sporów członkowskich,
- reprezentowanie Rady poza PWSZ,
- zatwierdzanie wydatków przeznaczonych na realizację zadań Rady.
§ 32
W ramach Rady mogą być powoływane sekcje.
§ 33
Sekcjami kierują Kierownicy rekomendowani przez Przewodniczącego.
V FINANSOWANIE DZIAŁALNOŚCI
§ 34
Rada działa w oparciu o środki przyznane przez władze Uczelni.
§ 35
Finansami Rady kieruje Zarząd w oparciu o wspólnie, wraz z Radą uzgodniony plan działań i wydatków
§ 36
Rada sporządza coroczne sprawozdanie z działalności, które przedstawia organom Uczelni oraz członkom na Walnym Zgromadzeniu.
VI POSTANOWIENIA KOŃCOWE
§ 37
Rozwiązanie Rady może nastąpić:
- w trybie uchwały Walnego Zgromadzenia Rady,
- na skutek wygaśnięcia działalności,
-
w drodze uchwały Senatu PWSZ na wniosek Rektora PWSZ.
§ 38
Wszelkich zmian w Statucie może dokonać Walne Zgromadzenie Członków Rady z własnej inicjatywy lub na wniosek Przewodniczącego większością 2/3 głosów przy obecności, co najmniej połowy osób uprawnionych do głosowania.
§ 39
Statut niniejszy wchodzi w życie z dniem wpisania do rejestru organizacji studenckich i kół naukowych Państwowej Wyższej Szkoły Zawodowej w Gorzowie Wielkopolskim.