Biuro Osób z Niepełnosprawnościami

Biuro Osób z Niepełnosprawnościami

ul. Fryderyka Chopina 52, budynek nr 7, pokój 204

e-mail: bon@ajp.edu.pl

Tel:+48 506 402 869

Tel:+48 95 721 60 86

Pełnomocnik ds. osób z niepełnosprawnościami

dr Anna Dobrychłop

e-mail: annadobrychlop@o2.pl

Starszy Referent ds. osób z niepełnosprawnościami

mgr Iwona Szymańska

Referent ds. osób z niepełnosprawnościami

lic. Agnieszka Mizgier-Bac

e-mail: bon@ajp.edu.pl

Uzyskasz: PORADĘ, POMOC i NIEZBĘDNE INFORMACJE.

Student z niepełnosprawnością AJP w Gorzowie Wielkopolskim może liczyć na:

  • pomoc materialną w formie stypendium socjalnego dla osoby niepełnosprawnej
  • pomoc w przygotowaniu materiałów w postaci elektronicznej
  • wsparcie psychologiczne i szkolenia w zakresie asertywności
  • informację, poradę i pośrednictwo Pełnomocnika ds. osób z niepełnosprawnościami
    w kontaktach z dziekanami, prorektorami, wykładowcami, itd.
  • zorganizowanie egzaminów w formie alternatywnej (forma alternatywna nie oznacza zwolnienia
    z egzaminu lub przeprowadzenia go w uproszczonej postaci, ale dostosowanie egzaminu do specyficznych potrzeb osoby niepełnosprawnej).
robienie notatek

AKTUALNOŚCI

Zapraszamy studentów na warsztaty muzyczne

Wsparcie studentów
z niepełnosprawnościami

Indywidualne Dostosowanie Studiów

BON stwarza dla osób ze szczególnymi potrzebami, w tym z niepełnosprawnościami odpowiednie warunki i atmosferę procesu dydaktycznego, uwzględniając ich szczególne potrzeby edukacyjne. Adaptacja procesu kształcenia odbywa się po indywidualnej rozmowie studenta z konsultantem edukacyjnym. Po uwzględnieniu udokumentowanych trudności zdrowotnych na wywiązywanie się z obowiązków akademickich wprowadza się indywidualne dostosowanie studiów  w czasie zajęć dydaktycznych i zaliczeń lub egzaminów. Wsparcie te stwarza studentom z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami możliwości wywiązywania się z obowiązków akademickich i osiągnięcie niezależności na studiach. Należy zaznaczyć, że wsparcie to, nie prowadzi do obniżenia poziomu wymagań merytorycznych oraz oceny umiejętności.

Celem IDS jest umożliwienie studentowi z niepełnosprawnością dostępu do oferty edukacyjnej Uczelni oraz realizacja zasady wyrównania szans i nie zmniejszania wymagań merytorycznych z tytułu niepełnosprawności. IDS ma charakter indywidualny, czyli dostosowany jest do konkretnych potrzeb wynikających z niepełnosprawności czy stanu zdrowia.

Zasady korzystania ze wsparcia w zakresie dostosowania warunków i realizacji procesu dydaktycznego do rodzaju niepełnosprawności studenta w Akademii im. Jakuba z Paradyża w Gorzowie Wielkopolskim.

Dokumenty do pobrania

Asystent dydaktyczny

BON oferuje wsparcie asystenta dydaktycznego zatrudnionego przez uczelnię, który wspiera studenta z niepełnosprawnością w procesie kształcenia. Pomoc asystenta dydaktycznego ma być wsparciem dostosowanym do różnej niepełnosprawności, ale co bardzo ważne nie wyręczaniem studenta. Najczęściej  w roli asystenta występuje kolega lub koleżanka z grupy. Asystent otrzymuje wynagrodzenie z uczelni.

Asystent Osoby z Niepełnosprawnością ma za zadanie wspierać studenta AJP, będącego osobą  z niepełnosprawnością, stwarzając mu warunki do pełnego udziału w procesie kształcenia i prowadzenia działalności naukowej.
Wsparcie obejmuje m.in.:
– przemieszczanie się na zajęcia, pomiędzy budynkami i salami dydaktycznymi,
– pomoc studentowi z niepełnosprawnością w wykonywaniu prostych czynności,  z którymi sam sobie nie radził (np. tworzenie notatek, zdobywanie materiałów potrzebnych na zajęcia),
–  wsparcie studenta podczas zajęć dydaktycznych,
– w przypadku nauczania zdalnego pomoc w obsługiwaniu i korzystaniu z platformy do nauczania online,
– w bibliotece (czytanie, kserowanie, skanowanie),
– w administracji – w załatwieniu formalności studenckich,
– dbanie o bezpieczeństwo studentów z niepełnosprawnością.

Dokumenty do pobrania

W-F dostosowany

Studenci z niepełnosprawnościami w ramach zajęć wf mogą wybrać zajęcia: z listy proponowanych przez Zakład Wychowania Fizycznego, organizowane przez AZS lub skorzystać z zajęć dostosowanych tj. realizowanych na basenie w CSR „Słowianka”.

Chcesz skorzystać z zajęć dostosowanych?
Zgłoś ten fakt w Biurze Osób z Niepełnosprawnościami najpóźniej dwa tygodnie po rozpoczęciu semestru.
Przynieś ksero orzeczenia.

PRZEDMIOT WYCHOWANIE FIZYCZNE JEST OBOWIĄZKOWY DLA STUDENTÓW I ROKU Akademii im. Jakuba z Paradyża (studiów licencjackich, inżynierskich, 26+ oraz jednolitych magisterskich) WSZYSTKICH KIERUNKÓW STUDIÓW STACJONARNYCH w wymiarze 60 godzin realizowanych po 30 godzin w pierwszym i drugim semestrze studiów.

Wypożyczalnia sprzętu

Studenci mogą korzystać z wypożyczalni sprzętu wspierającego efektywne kształcenie. W zasobach BON znajdują się: dyktafony, słuchawki bezprzewodowe z mikrofonem, słuchawki wyciszające, kamery internetowe, skanery bezprzewodowe, notebooki, laptop.

Dokumenty do pobrania:

Rekrutacja bez barier

Akademia im. Jakuba z Paradyża wychodzi na przeciw maturzystom z niepełnosprawnościami i szczególnymi potrzebami edukacyjnymi, myślących o studiach w murach naszej Akademii. Mogą oni liczyć na wsparcie już przy procesie rekrutacji w ramach programu „rekrutacja bez barier”, gdzie istnieje możliwość skonsultowania swoich możliwości wynikających z rodzaju i stopnia niepełnosprawności z wymogami związanymi z realizacją kształcenia na wybranym kierunku studiów. Warto podkreślić, że już na etapie rekrutacji przedstawia się osobom z niepełnosprawnościami, że traktuje się ich na równi ze studentami pełnoprawnymi, nie tylko w zakresie równych praw ale i – co niezwykle ważne – obowiązków.
W roku akademickim 2023/2024 kandydaci ze szczególnymi potrzebami mogli skorzystać ze wsparcia 2 konsultantów ds. rekrutacji przez okres 2 miesięcy (lipiec i wrzesień 2023 r.), którzy udzielali wszelkich informacji na temat wsparcia jakie studenci mogą uzyskać w ramach swojego kształcenia i gdzie tego wsparcia szukać.

Wsparcie psychologiczne

Akademia im. Jakuba z Paradyża zapewnia wsparcie studentom, doktorantom i pracownikom w zakresie konsultacji psychologicznych dla zdrowia psychicznego. Psycholodzy na uczelni pomagają osobom, którzy w swoim życiu doświadczają: stresu, niepokoju, a nawet kryzysu, czują przeciążenie z powodu zbyt dużej liczby spraw do załatwienia, mają trudności w przystosowaniu się do nowych zmian (np. nowe środowisko społeczne, śmierć, narodziny, kłopoty finansowe, emigracje) czy bieżące trudności życia codziennego. Nie rozwiązują problemów za nas, ale pomaga w szukaniu rozwiązań, odkrywa i wzmacnia nasze zasoby, żeby odzyskać poczucie kontroli w życiu. Spotkania są bezpłatne, zapewniają indywidualne wsparcie i dyskrecję.
W roku akademickim (z wyłączeniem miesięcy- lipiec, sierpień, wrzesień) usługi psychologiczne dla studentów, doktorantów i pracowników AJP świadczy dwóch psychologów, łącznie 40 godzin miesięcznie.

dr Anna Dobrychłop
tel. 603 562 178
e-mail: annadobrychlop@o2.pl
Bartłomiej Faściszewski
tel. 793 039 585
e-mail: b.fasciszewski@interia.pl

Dyżury psychologów odbywają się w kontakcie bezpośrednim:
DOM STUDENTA nr 1  w Gorzowie Wielkopolskim
ul. Józefa Piłsudskiego 9, parter

Aktualny harmonogram dyżurów psychologów https://ajp.edu.pl/psycholog-ajp-porady/

Strefa Wyciszenia

Akademia im. Jakuba z Paradyża dysponuje Strefą Wyciszeń, która znajduje się w kampusie przy ul. Chopina 52, w budynku nr 6.
Jest to wyznaczone miejsca na uczelni, gdzie można: odpocząć i uspokoić się, odciąć od nadmiaru bodźców zewnętrznych. Przeznaczone jest dla osób, które ze względu na stan zdrowia czy niepełnosprawność wymagają czasowego odreagowania napięć i uspokojenia.

Akademicka Biblioteka Cyfrowa

Drodzy Studenci! Oddajemy do Waszej dyspozycji zasoby Akademickiej Biblioteki Cyfrowej. Znajdziecie w niej zarówno pliki tekstowe w formacie PDF, jak i nagrania mp3.

Zachęcamy do korzystania ze zbiorów!

Swoje sugestie do zakupu kolejnych pozycji można kierować na adres: bon@ajp.edu.pl

Aby skorzystać z ABC zapoznaj się z zasadami i wypełnij wniosek:

Lista dostępnych pozycji:

Inne formy wsparcia poza Uczelnią

Projekt Twoja Nowa Praca

Kończysz studia i zastanawiasz się co dalej?
➡️Jeśli chcesz rozwijać swoje kompetencje i znaleźć pracę, która naprawdę do Ciebie pasuje
➡️Jeśli posiadasz orzeczenie o niepełnosprawnościmamy coś specjalnie dla Ciebie!

�� Zapraszamy do udziału w nowej edycji bezpłatnego projektu „Twoja Nowa Praca”! ��

We współpracy ze Stowarzyszeniem Twoje Nowe Możliwości zachęcamy Was do skorzystania z wyjątkowego projektu „Twoja Nowa Praca” – stworzonego specjalnie z myślą o osobach z orzeczeniem o niepełnosprawności. To projekt, który indywidualnie poprowadzi Cię od pierwszych kroków w szukaniu pracy aż do jej zdobycia! ��
�� Dowiedz się więcej i zgłoś się tutaj: twojanowapraca.pl
Co zyskasz, biorąc udział w projekcie?
✅ Indywidualne wsparcie doradców kariery
✅ Szansę na sfinansowanie szkoleń specjalistycznych lub językowych (do 5000 zł!)
✅ Wsparcie psychologa lub coacha
✅ Warsztaty, wyjazdy szkoleniowo-integracyjne i płatne staże
✅ Praktyczną pomoc w odnalezieniu pracy dopasowanej do Twoich kompetencji i oczekiwań
Bez względu na to, jakie masz doświadczenia w szukaniu pracy – razem damy radę!
��
Projekt „Twoja Nowa Praca” daje realną szansę na rozpoczęcie kariery w miejscu, w którym będziesz czuć się dobrze i bezpiecznie.
�� Nie zwlekaj – zgłoś się już dziś!
�� twojanowapraca.pl
W razie pytań możesz także napisać bezpośrednio do organizatorów na adres: tnp@tnm.org.pl

Program PFRON „Aktywny samorząd”

Zachęcamy do udziału w programie realizowanym przez PFRON „Aktywny Samorząd”

PFRON kontynuuje realizację modułu II – pomoc w uzyskaniu wykształcenia na poziomie wyższym, który jest adresowany do osób ze  stopniem niepełnosprawności, pobierających naukę w:

  • w szkole policealnej,
  • w kolegium,
  • w szkole wyższej (studia pierwszego stopnia, studia drugiego stopnia, jednolite studia magisterskie, studia podyplomowe lub doktorskie albo doktoranckie prowadzone przez szkoły wyższe w systemie stacjonarnym / dziennym lub niestacjonarnym / wieczorowym / zaocznym lub eksternistycznym, w tym również za pośrednictwem Internetu),

a także do osób, które przewód doktorski otworzyły poza studiami doktoranckimi/doktorskimi.

Zapoznaj się z treścią programu, w tym z warunkami uczestnictwa w programie – zawarte są one w rozdziale VI ustęp 2 oraz ustęp 4 programu.

Wniosek o dofinansowanie możesz złożyć w systemie SOW (https://sow.pfron.org.pl/) już od dnia 1 marca 2025 roku.

Przypominamy i zachęcamy – możesz złożyć wniosek nie wychodząc z domu!

Termin zakończenia przyjmowania wniosków wypada:

  • dnia 31 marca 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2024/2025),
  • dnia 10 października 2025 roku (dla wniosków dotyczących roku akademickiego 2025/2026).

Kwota dofinansowania kosztów nauki (na semestr/półrocze) wynosi w przypadku:

  1. dodatku na pokrycie kosztów kształcenia:
    • do 1.155 zł – dla wnioskodawców pobierających naukę w szkole policealnej lub kolegium,
    • do 1.733 zł dla pozostałych Wnioskodawców,
  2. dodatku na uiszczenie opłaty za przeprowadzenie przewodu doktorskiego – do 4.620 zł,
  3. opłaty za naukę (czesne) – wysokość kosztów czesnego w ramach jednej, aktualnie realizowanej formy kształcenia na poziomie wyższym (na jednym kierunku) – niezależnie od daty poniesienia kosztów; dofinansowanie powyżej kwoty 4.620 zł jest możliwe, jeśli wysokość przeciętnego miesięcznego dochodu Wnioskodawcy nie przekracza kwoty 764 zł (netto) na osobę.

W 2025 roku realizowane są także inne formy wsparcia przez PFRON:

  1. Obszar A – likwidacja bariery transportowej:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
    • Zadanie 2 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu);
    • Zadanie 3 – pomoc w uzyskaniu prawa jazdy (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu, w stopniu wymagającym korzystania z usług tłumacza języka migowego);
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie i montażu oprzyrządowania do samochodu (adresowana do osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu).
  2. Obszar B – likwidacja barier w dostępie do uczestniczenia w społeczeństwie informacyjnym:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub do osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku lub obu rąk);
    • Zadanie 2 – dofinansowanie szkoleń w zakresie obsługi nabytego w ramach programu sprzętu elektronicznego i oprogramowania;
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu wzroku);
    • Zadanie 4 – pomoc w zakupie sprzętu elektronicznego lub jego elementów oraz oprogramowania (adresowana do osób z orzeczeniem
      o niepełnosprawności (do 16 roku życia) lub osób ze znacznym albo umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu słuchu i trudnościami w komunikowaniu się za pomocą mowy;
    • Zadanie 5 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego sprzętu elektronicznego, adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności.
  3. Obszar C – likwidacja barier w poruszaniu się:
    • Zadanie 1 – pomoc w zakupie wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją uniemożliwiającą samodzielne poruszanie się za pomocą wózka inwalidzkiego o napędzie ręcznym);
    • Zadanie 2 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanego skutera lub wózka inwalidzkiego o napędzie elektrycznym (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 3 – pomoc w zakupie protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne, tj. protezy co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 4 – pomoc w utrzymaniu sprawności technicznej posiadanej protezy kończyny, w której zastosowano nowoczesne rozwiązania techniczne – co najmniej na III poziomie jakości (adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności);
    • Zadanie 5 – pomoc w zakupie skutera inwalidzkiego o napędzie elektrycznym lub oprzyrządowania elektrycznego do wózka ręcznego (adresowana do osób z orzeczeniem o niepełnosprawności – do 16 roku życia lub osób ze znacznym stopniem niepełnosprawności, z dysfunkcją narządu ruchu powodującą problemy w samodzielnym przemieszczaniu się i posiadających zgodę lekarza specjalisty na użytkowanie przedmiotu dofinansowania).
  4. Obszar D – pomoc w utrzymaniu aktywności zawodowej poprzez zapewnienie opieki dla osoby zależnej (dziecka przebywającego w żłobku lub przedszkolu albo pod inną tego typu opieką, pomoc adresowana do osób ze znacznym lub umiarkowanym stopniem niepełnosprawności, które są przedstawicielem ustawowym lub opiekunem prawnym dziecka).
  5. Obszar E – pomoc w kontynuowaniu rehabilitacji w formie wentylacji domowej, adresowana do osób ze stopniem niepełnosprawności lub z orzeczeniem
    o niepełnosprawności (do 16 roku życia), które korzystają z koncentratora tlenu lub respiratora w ramach świadczenia udzielanego przez ośrodek domowego leczenia tlenem lub ośrodek wentylacji domowej, tj. pod opieką zespołu długoterminowej opieki domowej dla pacjentów wentylowanych mechanicznie lub pod opieką poradni/ośrodka/zespołu domowego leczenia tlenem.
  • Wniosek o przyznanie dodatku w Obszarze E można złożyć od dnia 2 stycznia do dnia 31 grudnia 2025 roku.
  • Wnioski o dofinansowanie w pozostałych zadaniach modułu I można składać od dnia 1 marca do dnia 31 sierpnia 2025 roku.

Przypominamy i zachęcamy – możesz złożyć wniosek nie wychodząc z domu!!

👉 To proste – wniosek złożysz drogą elektroniczną 🖥️ za pośrednictwem System Obsługi Wsparcia finansowanego ze środków PFRON bez:

✅ straty czasu,

✅ wychodzenia z domu,

✅ barier.

Grafika grupy osób ze szczególnymi potrzebami, z tyłu objęta wsparciem rozłożonych dłoni.

Menu dostępności:

Kontrast

Zwiększ rozmiar tekstu

Zwiększ odstęp liter

Używaj czcionek przyjaznych dla dyslektyków

Powiększ kursor

Podświetlanie linków

Zatrzymywanie animacji

Resetuj ustawienia

Menu dostępności:
Kontrast
Zwiększ rozmiar tekstu
Zwiększ odstęp liter
Używaj czcionek przyjaznych dla dyslektyków
Powiększ kursor
Podświetlanie linków
Zatrzymywanie animacji
Resetuj ustawienia
This site is registered on wpml.org as a development site. Switch to a production site key to remove this banner.